טיפים והמלצות לשיפור טכניקת הלמידה
תקופת מבחנים: לחוצים, מתוסכלים, מבולבלים? אולי הגיע הזמן לשפר את טכניקת הלמידה שלכם
לומדים ללמוד
תקופת הבחינות מתקרבת ורמת הפאניקה של הסטודנטים עולה. בשנה הראשונה באקדמיה, מגלים רבים כי דרכי שינון החומר בהם השתמשו בתקופת התיכון אינן יעילות עוד. הלימודים אינטנסיביים יותר, התכנים מורכבים ולא ניתן להספיק להפנים הכול ביום שלפני המבחן גם אם מאוד רוצים. הטכניקות הבאות יסייעו לכם לשרוד את התקופה הקשה שבפתח. לקרוא ולאמץ:
נלחמים בדחיינות
רבים מהסטודנטים מסגלים הרגלים לקויים של דחיית מטלות, למידה למבחנים וכתיבת עבודות עד לדקה התשעים ומוצאים את עצמם במרוץ נגד השעון בימים שלפני מועד ההגשה. נסו להימנע מכך ככל האפשר - מחקרים מראים כי למידה אפקטיבית אינה מתרחשת כאשר מנסים "לבלוע" בבת אחת כמות גדולה של חומר.
הביטו קדימה על תקופת המבחנים כולה ותכננו מראש את הפעילות שלכם כך שתוכלו לפרוש את הלמידה לכל מבחן על פני פרק זמן ארוך יותר. הציבו לעצמכם יעדים יומיים או שבועיים, לפי היקף המשימה. תכננו את הזמנים כך שיום לפני המבחן לא תלמדו שום דבר חדש, אלא רק תחזרו על נושאים מוכרים. אופן למידה זה מאפשר הטמעה עמוקה יותר של הדברים.
צרת רבים
מתקשים להתרכז? לא מצליחים להכריח את עצמכם לשבת ללמוד? אולי כדאי שתקבעו מפגשי למידה עם חברים. ייתכן ותעדיפו לא לעשות זאת בשלבי ההכנה הראשונים, אלא רק לאחר שכל אחד מכם עבר על החומר לבד לפחות פעם אחת. תוכלו לקבוע מראש שכל אחד יכין מספר שאלות עבור השני, או לחלק ביניכם את המאמרים לקריאה נוספת.
כשקובעים ללמוד עם חברים, הימנעו ממפגשים המוניים מדי בהם יש סכנה לגלישה לשיחות חולין. אל תיפגשו שוב עם אנשים שהתגלו בעבר כהשפעה רעה עליכם בזמן שאתם מנסים להתרכז. במידת הצורך, הסבירו בעדינות שחשוב לכם להגיע למבחן מוכנים ואתם מעדיפים ללמוד בפורמט אחר שיותר מתאים לכם. אולי תגלו שנכון יותר עבורכם לעבור את רוב הדרך לבד ולפגוש חברים רק בשלב האחרון שבו פותרים מבחנים משנים קודמות. נסו וראו מה מתאים לכם.
להכין את הקרקע
ככל שתשקיעו יותר מראש בארגון החומר כך יקל עליכם לעבוד ביעילות בסמוך למועד המבחן. בדקו האם מצוי בידכם כל החומר הנדרש ואם החסרתם שיעור השלימו אותו מחברים לכיתה. אם יש נושא שלא הבנתם, בררו זאת בהקדם מול המרצה - בימים שלפני המבחן סביר שלא יהיה לו זמן. אתם לא רוצים להתעסק בדברים טכניים כאלה בזמן היקר שלפני המבחן.
למידה פעילה
במקום לקרוא עמודים על גבי עמודים ברצף, התרגלו להפסיק את הקריאה בסוף כל תת נושא או סעיף ולספר בקול את עיקרי הדברים שלמדתם כאילו שאתם מסבירים את החומר למישהו אחר. חזרה על החומר במילים שלכם מהווה מדד מצוין למידה שבה הפנמתם את המידע בשעת הקריאה. אם הצלחתם להסביר עברו הלאה ואם לא - חיזרו אחורה וקראו שנית.
אין טעם לרפרף על סיכומי השיעור שלכם שוב ושוב. קראו לאט ולעומק פעם או פעמיים בלבד ועצרו כדי לשאול את עצמכם שאלות. מבנה של שאלות ותשובות מקל על הפנמת החומר ומספק הכנה טובה יותר למבחן. אם אתם כותבים תוך כדי הקריאה, נסחו את הכותרות כשאלות.
ארגון היררכי
בזמן הקריאה הראשונה של החומר, עבדו עם מרקר זוהר והדגישו מושגי מפתח, כותרות ומונחים חשובים. בקריאה שנייה, ארגנו את המידע בתרשימי זרימה, באלגוריתמים ובטבלאות. ארגון היררכי של המידע יעודד אתכם להתבונן מלמעלה על הנושא כולו ולהגיע לאינטגרציה של החומר.
נסו להשתמש בצבעי הדגשה שונים, למשל צבע אחד לתאריכים, צבע שני למושגים וכו'. מעבר לארגון המידע, הצבעים על הדף הופכים לרמז שליפה ויזואלי יעיל בזמן המבחן; במידת הצורך תוכלו לעצום את העיניים ולהיזכר באופן שבו המידע הצבעוני מונח על הדף. בכל מקרה, אל תגזימו בכך - לא מומלץ למרקר יותר מעשרה אחוזים מהמידע הכתוב.
להכיר את האויב
לכל מרצה יש את ה - "שטיקים" שלו, נקודות מסוימות שהוא שם עליהן דגש ודברים אחרים שחשובים לו פחות. אספו כמה שיותר מידע על מה שמצופה מכם. קראו את הסילבוס ובדקו כיצד מוגדרים בו נושאי הקורס ומטרותיו ושימו לב האם אתם נדרשים ללמידה עצמאית של חומרים מסוימים. לפעמים יופיע בסילבוס גם מידע קונקרטי על מטלות הסיום, כמו למשל איזה סוג של שאלות שואלים ומה אורך המבחן. התייעצו עם חברים שלמדו אצל אותו מרצה והשקיעו בפתרון מבחנים משנים קודמות באותו הקורס.
ניסוי וטעייה
אולי אתם רגילים ללמוד בדרך מסוימת וחושבים שזאת הדרך הטובה ביותר עבורכם, אך מדי פעם שווה לנסות דברים חדשים. בדקו את רמת הריכוז שלכם בשעות שונות של היום ובחדר שקט לעומת מוזיקה ברקע. עצה זו חשובה במיוחד לגבי בעלי הפרעות קשב שלעיתים מצליחים להתרכז יותר דווקא עם רעש ברקע, או כשהם משלבים את הלמידה עם פעילות גופנית. הכירו את פרק הזמן האפשרי מבחינתכם ללמידה רצופה ותכננו את היום כך שתוכלו לקחת הפסקות ריענון קצרות בזמנים שמתאימים לכם.
אולי יעניין אותך גם
סמסטר ראשון כבר בתיכון - שאלות ותשובות על המיזם החדש של משרד החינוך
בעקבות המלחמה, מהן ההחלטות לגבי פתיחת שנת הלימודים האקדמית?
מה למדו האנשים ששינו את ההיסטוריה?
אילו המצאות ששינו את העולם פותחו על ידי סטודנטים?
5 טעויות שכל סטודנט עושה במהלך התואר - ואיך להתמודד איתן
מה כדאי לדעת לפני תחילת שנה א`?
לכל כתבות המגזין