מחקר על ישראלים ורכישת מותגים מזויפים
אם למישהו היה עוד ספק באשר לנטיית לבם של הישראלים לרכוש מותגים מזוייפים, בא המחקר של אונ’ דרבי והעמיד דברים על דיוקם: הישראלי מעדיף זיופים, שמחירם זול בעשרות אחוזים, על-פני מותגים יוקרתיים ויקרים. שוק הזיופים מכיל הכל - מביגוד ומותגי אופנה ועד לפרפורמריה, מולטימדיה וסיגרים. בחן את עצמך: האם אתה ישראלי?
מחקרים שנערכו במסגרת שלוחת אוניברסיטת דרבי בישראל העלו, כי הצרכנים הישראלים מעדיפים ברובם לרכוש מותגי הלבשה מזויפים שמחירם זול בכ-20% ממחירי הלבשה ממותגת מקורית. מהמחקרים עולה עוד, כי העדפת רכישת הזיופים משותפת לכל הרבדים באוכלוסיה, החל מבעלי השכלה תיכונית ועד לבעלי השכלה גבוהה, לבעלי הכנסה גבוהה או בינונית ומשכבות גיל שונות. כן הראה המחקר, כי גברים רוכשים יותר בגדים מזויפים מנשים.
המחקר הראשון נערך בקרב 70 צרכנים בשני קניונים מרכזיים בגוש דן: עזריאלי ואיילון. המחקר השני, שהקיף 68 נשאלים, נעשה בקניון רמת אביב בת"א ובקניון "רננים" ברעננה. בסה"כ השתתפו במחקרים 138 נשאלים.
מהמחקרים עולה, כי עמדות הנבדקים ביחס לרכישה של מוצר מזויף הן חיוביות: כלומר הצרכן הישראלי סבור כי חיקוי או זיוף של מוצר הלבשה הינו אקט לגיטימי וקביל. הצרכן הישראלי סבור שהוא "קונה חכם". לחלק מהצרכנים החיקויים מספקים את היתרון של הקניית תכונות הסטאטוס ואילו לאחרים ישנה תחושה ברורה, שלמרות נחיתות החיקויים מול המותגים המקוריים, פער המחירים העצום מצדיק את השימוש בחיקויים.
לא פראיירים
נתוני המחקר מלמדים, שגברים מעדיפים להיתפס כפחות "פראיירים" ולכן מעדיפים, יותר מנשים, לרכוש בגדים מזויפים. מהמחקר עולה, כי הגברים מוכנים להוציא כסף רב על מותגים ידועים ומקוריים כאשר בגדים אלה מיועדים לאירועים מיוחדים אשר הקונים רואים בהם "אירועים משפחתיים חשובים". מהמחקר עולה כאמור, שתופעת רכישת הבגדים המזויפים נתפסת כלגיטימית ובעלת יתרונות כלכליים מבחינת הקונים.
כדי להמחיש את פערי המחיר בין מותג מקורי למזויף הובאו מספר דוגמאות. מכנסי "דיזל" לגבר יעלו 675 ₪ בחנות מקורית של החברה לעומת כ-200 ₪ בשוק הכרמל או בשוק בצלאל בת"א. חולצות "נייקי" עולות כ-20 ₪ בשווקים לעומת 120-100₪ ויותר בחנויות החברה ופערים דומים קיימים גם בחולצות של ’ריף קארל’, ’בילבונג’, ’אוניל’, ’בלינד’ ונוספות. במכנסיים, הפערים, לעיתים, גדולים משמעותית: מכנסי ג’ינס של ’לי קופר’, ’קרוקר’, ’ליוויס’ יעלו בשוק הכרמל 80 ₪ לעומת 500-400 ₪ לערך בחנויות המורשות. יחד עם זאת, אנשי דרבי מציינים, כי לעיתים לא ניתן למצוא בשוק הכרמל את הדגמים החדישים ביותר שנמצאים בחנויות. ועוד יש לציין, כי היקף הזיופים בשוק של משחקי מחשב ומולטימדיה גדול פי כמה מזיופי הביגוד הידועים.
מהמחקרים מסתבר, כי הזיופים שנדמה היה שמתמקדים בעיקר בבגדי יוקרה קיימים גם בבשמים, תיקי נשים (’פראדה’, ’דולצ’ה גבאנה’, ’איב סאן לורן’ ועוד), נעלי ספורט, מוצרי קוסמטיקה, שתייה חריפה. בדיקות השוואתיות כלליות שנערכו במסגרת המחקרים העלו גם, כי פערי מחיר עצומים קיימים בין מותגים כמו תיקי ’לואי ויטון’, ’גוצ’י’, ’שאנל’, ’קלווין קליין’ (גם בבגדים), ’דז’מו’, ’קונצינלה’, העולים כ- 200-100 ₪ בשוק או בחנויות המוכרות מותגים מזויפים, לעומת 800 עד 1500 ₪ ולעיתים יותר למותג מקורי. יצוין, כי אובחנה גם תופעת זיופים ניכרת בתחום הסיגרים שלכאורה מיובאים מקובה.
הפתרון: אכיפה, מבצעים והסברה
בסיום המחקרים ממליצים אנשי דרבי מספר המלצות להקטנת תופעת הזיופים, שהפכה למגיפה מזה מספר שנים. החוקרים ממליצים ליצרני האופנה לקיים קמפיין תדמיתי המדגיש את ערכו המטריאלי והאיכותי של המותג המקורי אל מול המזויף; על היצרנים והיבואנים להתאחד כקבוצת לחץ ולדאוג שהיקף הענישה על זיוף מותגים יעלה באופן ניכר, וכן עליהם לסייע במימון מערכת האכיפה לטיפול בנושא (כפי שחברות הביטוח מימנו בעבר). עוד ממליצים החוקרים ליבואנים להגביר את מבצעי המחירים כדי שפער המחירים בין הזיופים למוצרי המקור יקטן וכך ייוצר פיתוי לקונים לרכוש מותג מקורי ולא זיוף. כיון שחלק גדול מהזיופים מגיע לארץ מעזה ולעיתים גם מהמזרח הרחוק, יש להתמקד במניעת הברחות בעיקר מאזורים אלה.
אולי יעניין אותך גם
בעקבות המלחמה, מהן ההחלטות לגבי פתיחת שנת הלימודים האקדמית?
מה למדו האנשים ששינו את ההיסטוריה?
אילו המצאות ששינו את העולם פותחו על ידי סטודנטים?
5 טעויות שכל סטודנט עושה במהלך התואר - ואיך להתמודד איתן
מה כדאי לדעת לפני תחילת שנה א`?
סטודנטים מספרים איך זה ללמוד במכללת ספיר
לכל כתבות המגזין